Skip to content

Over mij

Ik ben Elsbeth Kwant en al zo’n dertig jaar werkzaam in het primair onderwijs. In mijn werk op basisscholen heb ik verschillende rollen en taken vervuld, van leerkracht tot adviseur, tot interim-directeur.

In het lesgeven heb ik bijna vijftien jaar ervaring. Van de verwondering en onbevangenheid van jonge kinderen word ik blij. Bij de oudere kinderen vind ik de zoektocht naar wie ze echt zijn mooi en interessant. Ik heb nooit op een reguliere basisschool gewerkt. Ik koos meteen bewust voor vernieuwingsscholen. Zelfstandigheid, zelfverantwoordelijkheid en vooral Zijn wie je bent. Voor mij essentieel in het onderwijs. Nu en voor later. Ik heb ruime ervaring met het werken in projecten. Met eigen leerdoelen, reflecties en portfolio’s. Lesgeven met de kerndoelen helder voor ogen. Met daarbij oog voor creativiteit en welbevinden. Kinderen bij mij in de klas hebben altijd op eigen niveau en tempo gewerkt. Ook hebben zij geleerd wat hun talenten zijn. Kinderen in mijn klas mogen altijd vragen stellen. 
 
Naast het lesgeven heb ik schoolbreed zaken opgepakt en gecoördineerd. Daarna heb ik de stap gemaakt naar leidinggeven. Ik ben directeur geweest op Jenaplanscholen, een VVE, een SBO en een Montessorischool. 
Elsbeth Kwant - coach onderwijs
Naast leidinggevende ben ik schoolbegeleider en Jenaplanadviseur geweest. Onderwerpen waar ik veel mee gedaan heb zijn: teamscholing, teamcultuur, professionele leergemeenschappen, pedagogisch tact en houding. Ook heb ik veel gedaan met onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. Ik ben warm in het contact met mensen en helder in mijn focus. Ik hou ervan presentaties te geven en denk graag out of the box. Ik zie talenten en kwaliteiten van mensen snel en stimuleer hen deze in te zetten in hun werk. Ik heb tien jaar leiding gegeven.
 
Nu werk ik vanuit mijn bedrijf bij de Taalschool. Elke dag een klas met kinderen die wonen op het AZC in de BIlt. Dit is een bijzondere school. Alle scholen waar ik heb gewerkt zijn bijzonder. Jenaplan, Montessori, VVE en SBO. Allemaal mooie scholen die vragen om flexibiliteit en die complex zijn. Scholen waar kinderen werken op eigen niveau en tempo, waar kinderen gezien mogen worden en eigen keuzes mogen maken. Scholen waar mijn heldere communicatie en betrokkenheid past. Net als mijn duidelijkheid en besluitvaardigheid. Deze scholen passen goed bij mij. Ik kan mijn intuitie inzetten en creativiteit gebruiken. Dat geeft energie.

Ik herken me in kenmerken die passen bij een hoogsensitief en hoogbegaafd persoon. Vandaar dat ik deze kenmerken snel doorzie en herken bij kinderen. Mijn eigen drie kinderen zijn ook hoogsensitief en anders bedraad. Prachtig om hen te helpen in hun zoektocht naar wie ze zijn en wat hun talenten zijn. Maar ook in wat ze nog mogen leren. Het kan een worsteling zijn om je eigen kracht te omarmen en je staande te houden in een omgeving die gericht is op prestaties en buitenkant. Door mijn eigen zoektocht en sterk ontwikkelde voelsprieten kan ik kinderen en hun ouders goed begeleiden. Dit gebruik ik in mijn coachingstrajecten.